top of page
shutterstock_527170744.webp

2024

Folkeplan

23

Grunnleggende prinsipper

for helhetlig helse- og velvære 

Create Your

Future

Styrk mental, emosjonell og fysisk helse gjennom helhetlig tilnærming

Livsmestring

Mange kan oppleve perioder eller situasjoner i livet der man føler at utfordringene og kravene man møter overstiger ens evner og ressurser til å håndtere dem. En slik opplevelse av ubalanse mellom belastning og mestringsevne kan påvirke både jobb, relasjoner og generell livskvalitet.

 

Under slike forhold kan det være nyttig å vurdere ulike former for hjelp og støtte. Folkeplan er utviklet for å styrke livsmestring og fremme helhetlig helse. Den er laget for å kunne tilpasses den enkeltes situasjon og behov.

 

Noen vil ha nytte av å følge planen på egen hånd, mens andre trenger veiledning. Uansett bør man starte i det små, og se ethvert steg i riktig retning som framgang. Med tålmodighet og tilpasning kan planen være et verdifullt verktøy for mange.

shutterstock_230202919.webp

1-8

Hvis du tror du kan, eller tror du ikke kan, har du rett.

1. Praktiser et sunt og balansert  kosthold

Innta et sunt og balansert kosthold! Begrens inntaket av bearbeidede og ultraprosesserte matvarer, og lag mat fra bunnen av. Sørg for å ha et forråd av naturlige råvarer for noen dager av gangen og lær deg å oppbevare råvarene riktig. Planlegg måltidene dine på forhånd, slik at du ikke faller for fristelsen å innta hurtigmat. Husk at dette handler ikke om å være fornuftig hele tiden. Det vi spiser regelmessig og i gjennomsnitt har en langt større innvirkning på helsen vår enn det vi koser oss med i helger, ferier eller ved festlige anledninger. Å finne en balanse og tillate seg å nyte god mat, selv om den kanskje ikke er så sunn, ved spesielle anledninger, er en naturlig del av livet og bidrar til en følelse av velvære (Les mer).

2. Praktiser regelmessig styrketrening og fysisk aktivitet

Engasjer deg i regelmessig styrketrening og fysisk aktivitet for eksempel gåturer, sykling, løping, svømming eller styrketrening. Utforsk aktiviteter du liker og integrer dem i hverdagen din. Forplikt deg og utøv disiplin til å gjennomføre et minimum av regelmessige aktiviteter. Dette vil hjelpe deg med å redusere stress og forbedre den mentale, emosjonelle og fysiske helsen din (Les mer).

3. Kom deg regelmessig ut i naturen

Naturen er en verdifull ressurs for å forbedre vår mentale, emosjonelle og fysiske helse. Forskning viser at direkte kontakt med naturen, som å være utendørs i grønne områder, kan ha betydelige positive effekter på vår velvære. Å være aktiv i naturen, som å gå turer i skogen eller parker, forsterker helsefordelene ved fysisk aktivitet ved å tilby en beroligende og oppkvikkende omgivelse sammenlignet med urbane miljøer. Selv passive aktiviteter, som å nyte utsikten til naturen eller kortere opphold i grønne områder, kan redusere stress og forbedre konsentrasjonen. Videre kan regelmessig eksponering for natur bidra til bedre søvn, lavere blodtrykk og en generell følelse av velvære. Det er kvaliteten på tiden vi tilbringer i naturen, og vår følelse av forbindelse med den, som er mest verdifull. Ved å gjøre naturen til en integrert del av vårt daglige liv, kan vi fremme en sunnere og mer balansert tilværelse (Les mer).

4. Prioriter god og regelmessig søvn

Å sikre god og regelmessig søvn er essensielt for å opprettholde og forbedre vår mentale, emosjonelle og fysiske helse. Kvalitetssøvn fungerer som en hjørnestein for velvære, og spiller en avgjørende rolle i alt fra å styrke immunforsvaret til å forbedre hukommelsen og følelsesmessig regulering. I en verden hvor stress og skjermtid ofte stjeler våre dyrebare søvntimer, er det viktigere enn noen gang å forstå verdien av søvn og hvordan vi kan ta grep for å forbedre den (Les mer).

5. Bygg et støttende nettverk for mentalt og emosjonelt velvære

Omgi deg med mennesker som gir deg positiv energi og støtter deg i dine mål og ambisjoner. Vær åpen om dine følelser og utfordringer, men vær også bevisst på hvem du velger å dele disse tingene med. Velg personer du stoler på og som du føler deg trygg med.

6. Praktiser selvrefleksjon og introspeksjon

Lær hvordan selvbekreftelser kan hjelpe deg med å overvinne negative tanker og styrke din selvfølelse, selvtillit og selvbilde. Oppdag kunnskapen, kraften og hvordan du kan praktisere denne teknikken for å forbedre ditt mentale velvære (Les mer)

7. ​Praktiser selvaksept

Lær å akseptere deg selv for den du er, med alle dine styrker, svakheter og unike egenskaper. Å omfavne alle aspekter av deg selv bidrar til bedre selvinnsikt og en mer positiv holdning til livet (Les mer).

8. Praktiser selvbekreftelser

Lær hvordan selvbekreftelser kan hjelpe deg med å overvinne negative tanker og styrke din selvfølelse, selvtillit og selvbilde. Oppdag kunnskapen, kraften og hvordan du kan praktisere denne teknikken for å forbedre ditt mentale velvære (Les mer)

9-16

Steg for steg

går man

langt

shutterstock_270118538.webp

Practise for Life

Persistence is Key! 

8. Praktiser selvmedfølelse

Behandle deg selv som du ville behandlet din aller beste venn i en vanskelig situasjon. Legg bort din indre kritiker og øv deg på å møte deg selv med vennlighet, forståelse og omsorg (Les mer)

12. Praktiser takknemlighet

Takknemlighet handler om å lære å skifte fokus fra mangler og utilfredshet i livet, til en orientering og holdning som anerkjenner og verdsetter positive faktorer og forhold man ikke lenger er tilstrekkelig oppmerksom på. Ved å kultivere takknemlighet daglig, gjennom enkle øvelser som å notere ned ting man er takknemlig for, kan man styrke sin mentale helse, øke livstilfredsheten og bygge motstandsdyktighet mot hverdagens utfordringer.

9. Stress- og angstmestring

Lær å håndtere stress og negative tanker med effektive teknikker

Utforsk forskjellige teknikker for stressmestring som kan hjelpe deg med å håndtere stress og negative tanker. Oppdag effektive teknikker som pusteøvelser, progressiv muskelavslapning, og lær hvordan du kan implementere dem i din daglige rutine for å øke din mentale helse (Les mer)

 10. Bruk kognitiv restrukturering for å endre negative tankemønstre

Lær hvordan du kan identifisere og forstå dine negative tankemønstre og erstatte dem med mer positive og realistiske perspektiver ved å bruke teknikker som kognitiv restrukturering, også kalt positiv reformulering. Utforsk fordelene ved kognitiv restrukturering og hvordan du kan implementere denne teknikken i din daglige rutine for å forbedre ditt mentale velvære (Les mer).

13. Hold en journal | Lag en boks for grublerier og bekymringer

Skriv ned grubleriene og bekymringene dine i en journal eller på små lapper og legg dem i en boks. Dette kan hjelpe deg å strukturere "pakke de bort" og gi deg rom til å fokusere på andre ting (Les mer)

14. Sett realistiske mål og gi mindre næring til negativ tenkning 

Lær hvordan du kan sette realistiske og oppnåelige mål for å unngå negativ tenkning og øke din motivasjon. Oppdag hvordan du kan bryte ned dine mål i mindre, håndterbare trinn, og få tips for å føle deg mer i kontroll over livet ditt (Les mer).

15. Fokuser på egen fremgang fremfor å sammenligne deg med andre

Husk at det ikke er nødvendig å stå alene når du jobber med din mentale helse. Det kan være nyttig og nødvendig å søke profesjonell hjelp, som terapeuter, psykologer eller rådgivere, for å få veiledning og støtte i prosessen. Å samarbeide med en profesjonell kan hjelpe deg med å identifisere utfordringer og utvikle en tilpasset plan for å forbedre din mentale helse.

16. Hvordan påvirker sosiale medier og internett din mentale helse?

Lær om de potensielle konsekvensene av sosiale medier og internettbruk på vår mentale helse, og få tips og råd for å håndtere og forebygge negativitet og negative tanker. Utforsk de ulike måtene du kan beskytte din mentale helse når du bruker sosiale medier og internett (Les mer)

shutterstock_743117596.jpg

17-23

Gjør det du kan, med det du har, der du er.

 17. Lag en daglig rutine eller ukeplan

Sørg for å finne en balanse mellom arbeid og fritid ved å skape en regelmessig rutine som inkluderer tid for arbeid, hvile, trening, sosialisering og personlig tid. En god rutine kan gi deg struktur og stabilitet i livet ditt og hjelpe deg å føle deg mer i kontroll.

 18. Grensesetting - Lær å si nei

Lær å sette grenser og si nei til forpliktelser eller forespørsler som vil føre til stress eller overbelastning. Å kunne si nei kan hjelpe deg å ta vare på din egen mentale og emosjonelle helse, samtidig som du opprettholder sunne relasjoner med andre.

 19. Uttrykk følelsene dine

Finn trygge og sunne måter å uttrykke dine følelser på, enten det er gjennom å snakke med noen, skrive i en dagbok eller utforske kreative uttrykk som maling eller musikk. Å uttrykke følelser kan hjelpe deg å håndtere stress og føle deg mer i kontakt med deg selv.

 20. Utforsk kreative interesser, hobbyer og personlig vekst

Finn hobbyer og aktiviteter som interesserer deg og gir deg glede, samtidig som de bidrar til din personlige vekst og utvikling. Dette kan være alt fra maling og musikk til hagearbeid og baking, eller til og med å lære nye ferdigheter og utforske nye områder av interesse. Sett av tid til å utforske disse interessene og la dem være en kilde til glede, avslapning, og personlig vekst.

21. Fokus på å bygge motstandsdyktighet

Lær strategier for å hjelpe deg å håndtere stress, motgang og endring på en sunn måte. Mental resiliens, eller motstandsdyktighet, er en ferdighet som kan trenes opp og hjelper deg med å takle livets utfordringer på en positiv måte (Les mer).

22. Praktiser mindfulness

Integrer mindfulness-teknikker i hverdagen for å øke bevisstheten om dine tanker, følelser og kroppsfornemmelser. Mindfulness kan hjelpe deg med å håndtere stress, øke konsentrasjonen og forbedre den generelle psykiske helsen (Les mer).

23. Søk profesjonell hjelp ved behov

Husk at det ikke er nødvendig å stå alene når du jobber med din mentale helse. Det kan være nyttig og nødvendig å søke profesjonell hjelp, som terapeuter, psykologer eller rådgivere, for å få veiledning og støtte i prosessen. Å samarbeide med en profesjonell kan hjelpe deg med å identifisere utfordringer og utvikle en tilpasset plan for å forbedre din mentale helse.

Sunrise Tour
bottom of page